BiznesOferty.pl - Blog

Na naszym blogu poruszamy ciekawe tematy o biznesie od strony praktycznej. Pomagamy rozwijać firmy zarówno w czasach dobrobytu jak i w kryzysie. Zapraszamy do lektury.

Współpraca:
11398
Poszukiwane:
2675
Giełda Hurtowa:
13811
Sprzedam biz.:
2478
Nieruchomości:
3025
Inwestycje:
2308
Data: 14.12.2024
Razem ofert: 35695
Jesteś w: Biznes Oferty.pl / Blog

6 błędów, których należy unikać podczas pisania biznesplanu

Biznesplan jest niezwykle istotnym narzędziem dla przedsiębiorców, zwłaszcza tych początkujących. Bez niego trudno wyobrazić sobie pozyskanie finansowania dla świeżo utworzonej firmy lub startupu Zwłaszcza tym, mniej doświadczonym przedsiębiorcom zdarza się popełniać błędy podczas pisania biznesplanu.

Wiadomo. Nikt nie jest doskonały, zwłaszcza jeśli dopiero zaczyna swoją przygodę z biznesem. Istnieje jednak grupa błędów, które mogą poważnie zaciążyć na ocenie biznesplanu i mówiąc najprościej spowodować odrzucanie wniosku o dotację, inwestycję czy roztoczenie opieki nad przedsięwzięciem. W tym artykule omówimy kilka najpoważniejszych błędów, których należy unikać podczas pisania biznesplanu.

Błąd popełniony podczas pisania biznesplanu

Brak klarowności i zwięzłości

Biznesplan powinien być czytelny i zrozumiały dla odbiorcy. Z tego powodu powinniśmy unikać używania zbyt technicznego języka lub nadmiaru szczegółów. Warto skupić się na przekazaniu kluczowych informacji w sposób klarowny i zwięzły. Inwestor ma często ograniczoną ilość czasu, dlatego ważne jest, aby przyciągnąć jego uwagę i przekazać istotne informacje w sposób przystępny i zachęcający. Można powiedzieć, że w biznesplanie mniej znaczy więcej.

Brak badania rynku

Biznesplan powinien opierać się na solidnych podstawach. Jednym z najczęstszych błędów jest brak gruntownego badania rynku. Niezależnie od tego, jak dobry pomysł na biznes posiadamy, powinno cechować nas pełne zrozumienie rynku, na którym zamierzamy działać. Zaniedbanie sumiennej analizy może prowadzić do błędnych założeń i skrzywionego obrazu naszej konkurencji, grupy docelowej lub trendów rynkowych. Poza tym badanie rynku to jeden z najważniejszych punktów biznesplanu i to na niego inwestorzy patrzą w pierwszej kolejności. Jeśli go nie mamy, może się okazać, że inwestor nie zajrzy do pozostałych części biznesplanu.

Nierealistyczne prognozy finansowe

Podczas tworzenia biznesplanu niektórzy przedsiębiorcy mają tendencję do zbyt optymistycznego podejścia do prognoz finansowych. Wpływa to na wiarygodność planu i może zniechęcać inwestorów. Warto pamiętać, że prognozy finansowe powinny być oparte na realistycznych założeniach i konkretnych danych. Pamiętajmy, że biznesplan jest tylko pewnym założeniem, które nie musi sprawdzić się w praktyce. Jeżeli prognozy nie wychodzą śpiewająco, nie musi to oznaczać, że nasz biznesplan zostanie odrzucony. Wręcz odwrotnie, jeśli pokażemy się jako osoby trzeźwo oceniające sytuację, a mimo to zdeterminowane, możemy wywrzeć dużo lepsze wrażenie, niż emanując huraoptymizmem.

Brak planowania konkretnych działań i strategii

Biznesplan powinien zawierać konkretne działania i strategie, które zamierzamy podjąć, aby osiągnąć nasze cele. Jest to w końcu biznes plan, musi więc udzielać odpowiedzi na pytanie, jak stawić czoła ryzykom i zagrożeniom? Z tego powodu niezwykle istotne jest dostrzeganie realnych przeszkód na drodze do rozwoju naszej firmy. Lepiej bowiem wykazać nadmierną ostrożność i zabezpieczyć się na wypadek komplikacji, które nie nastąpią, niż bagatelizować trudności, w imię źle pojętego wywierania wrażenia. Pamiętajmy, że osoby czytające biznesplan oceniają nie tylko nasz projekt, ale również nas samych. Jeśli rzetelnie nie zdefiniujemy zagrożeń i nie podamy sposobu radzenia sobie z nimi, to raczej nie będziemy poważnie traktowani.

Brak analizy ryzyka i planu awaryjnego

Każdy biznes niesie ze sobą jakieś ryzyko. Jeżeli podchodzimy do realizacji naszego planu na poważnie powinniśmy je znać, a co za tym idzie uwzględnić w biznesplanie. Jeżeli tego nie zrobimy, osoba oceniająca nasz dokument może przestać traktować nas poważnie, a nasze przedsięwzięcie uznać za mrzonkę. Z tematem ryzyka wiąże się również kwestia planu awaryjnego. Tzn. co zrobimy, jeśli nasze metody działania okażą się nietrafione? Jakie działania wtedy podejmiemy? Na im więcej przeciwności będziemy przygotowani tym lepiej poradzimy sobie w praktyce i tym lepiej oceni nas potencjalny inwestor.

Brak korekty i redakcji

Niezależnie od tego, jak dobrze opracowany jest nasz biznesplan, błędy ortograficzne i gramatyczne mogą znacznie wpłynąć na jego odbiór. Jak wspomnieliśmy, inwestor ocenia przede wszystkim nas samych. Jeśli pokażemy się jako ktoś niechlujny, a nawet „niewykształcony”, to damy mu pretekst, aby cisnął nasz biznesplan w kąt. Pamiętajmy, że nie jesteśmy jedyni. Inwestorzy, bankowcy, przedstawiciele funduszy Venture Capital (więcej na temat tych funduszy czytaj tutaj) mają z reguły wiele różnych pomysłów biznesowych do wyboru i jeśli któryś biznesplan nie zapowiada się zbyt dobrze, po prostu biorą do ręki drugi.

Na koniec warto przypomnieć, że biznesplan to dokument, który każdy przedsiębiorca powinien przygotowywać przede wszystkim dla siebie. Jeśli nie podejdziemy do jego sporządzania z należytą starannością, to przede wszystkim oszukamy sami siebie, a tego nikt chyba nie chce.

Nie zmienia to faktu, że pisanie biznesplanu nadal jest całkiem sporym wyzwaniem. Jeśli szukasz osób, które mogą Ci pomóc w sporządzeniu takiego dokumentu, sprawdź nasze oferty z kategorii doradztwo gospodarcze. W przypadku, gdy bardziej interesują Cię kwestie finansów, zajrzyj do usług finansowych lub kategorii zainwestuję.


Który artykuł wolisz przeczytać w tej chwili?

Jak dobrze napisać biznesplan?
Gdzie szukać dobrej bazy inwestorów?

W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Możesz samodzielnie zarządzać cookies i dokonać zmiany ustawień w swojej przeglądarce.
Więcej informacji znajdziesz na stronie cookies.