BiznesOferty.pl - Blog

Na naszym blogu poruszamy ciekawe tematy o biznesie od strony praktycznej. Pomagamy rozwijać firmy zarówno w czasach dobrobytu jak i w kryzysie. Zapraszamy do lektury.

Współpraca:
11400
Poszukiwane:
2675
Giełda Hurtowa:
13811
Sprzedam biz.:
2477
Nieruchomości:
3025
Inwestycje:
2308
Data: 14.12.2024
Razem ofert: 35696
Jesteś w: Biznes Oferty.pl / Blog

7 kluczowych kroków do uruchomienia własnej franczyzy

Uruchamianie własnej franczyzy może być ekscytującym krokiem w rozwoju biznesu. Prowadzenie własnej działalności pod skrzydłami uznanej marki niesie ze sobą wiele zalet (ale również wad – przeczytasz o nich tutaj) i stwarza ogromne możliwości rozwoju. Oślepieni wizją bezstresowej współpracy z gotowym do pomocy gigantem, powinniśmy jednak pamiętać, że uruchomienie franczyzy to długi i pracochłonny proces, wymagający od nas podejmowania wielu decyzji. Poniżej przedstawiamy kluczowe kroki, które należy podjąć, aby pomyślnie rozpocząć działalność jako franczyzobiorca.

Mężczyzna przeszedł 7 kroków do uruchomienia franczyzy

1. Zbadaj wiarygodność franczyzodawcy

Gdy już wybraliśmy branżę w której chcemy działać oraz ustaliliśmy którzy franczyzodawcy nas interesują (więcej na ten temat czytaj tutaj), możemy zbadać ich wiarygodność. Warto wtedy sprawdzić, jak długo firma istnieje na rynku; jakie ma doświadczenie; jakie referencje wystawiają jej franczyzobiorcy itd. Podejmując ostateczną decyzję powinniśmy wiedzieć jak najwięcej na temat firmy z którą będziemy się wiązać. Jeśli firma jest nowa, nie ma zbyt wielu punktów lub są one źle zarządzane, warto zastanowić się nad wyborem konkurencji.

2. Przeanalizuj umowę franczyzową

Kolejnym krokiem jest analiza warunków umowy franczyzowej. Zanim podejmiemy ostateczną decyzję powinniśmy zwrócić uwagę na opłaty licencyjne, prowizje, zasady działania, wsparcie franczyzodawcy i wszelkie inne istotne postanowienia. W razie jakichkolwiek wątpliwości można skonsultować się z prawnikiem specjalizującym się we franczyzie. Wszystko po to aby mieć pełne spektrum kosztów i obowiązków, które będziemy musieli ponosić, a więc opłacalności całego przedsięwzięcia.

3. Przygotuj biznesplan

Franczyzodawca powinien przedstawić nam biznesplan zawierający również kosztorys całego przedsięwzięcia. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by stworzyć własny biznesplan i porównać oba dokumenty. Da nam to szersze spektrum widzenia i pozwoli lepiej ocenić opłacalność całego przedsięwzięcia. Taki szczegółowy biznesplan powinien określać cele, strategię marketingową, plan finansowy, analizę konkurencji i inne aspekty związane z prowadzeniem własnej franczyzy. Biznesplan pomoże nam zdefiniować strategię i ukierunkować działania na osiągnięcie sukcesu.

4. Zabezpiecz finansowanie

Koszty uruchomienia franczyzy są z reguły jasne. Franczyzodawca zwykle informuje nas o ilości środków potrzebnych do rozpoczęcia działalności. Warto jednak zabezpieczyć ich więcej niż wynika to z kosztorysu i zapewnień franczyzodawcy. Jak przy każdym innym biznesie tu również należy się liczyć z nieprzewidzianymi wydatkami. Z tego powodu powinniśmy przygotować środki o połowę większe niż te, które wynikają z wyliczeń. Po prostu, na wszelki wypadek.

5. Wybierz lokalizację

Jeśli prowadzenie franczyzy wymaga fizycznego miejsca, musimy dokonać wyboru odpowiedniej lokalizacji. Niekiedy konkretny lokal zaproponuje nam franczyzodawca lecz nie jest to regułą. Jeśli będziemy musieli wybrać go sami, powinniśmy gruntownie przeanalizować lokalizację w której chcemy go otworzyć. Pomoże nam w tym badanie rynku i analiza konkurencji.

6. Zbuduj zespół

Jeżeli nasza franczyza to sklep, punkt usługowy lub gastronomia, to z pewnością nie będziemy jej prowadzić w pojedynkę. Gdy nasza działalność nabiera rozpędu, musimy zgromadzić odpowiednią grupę pracowników. Należy więc przeprowadzić rekrutację. Do pewnego stopnia może nam w tym pomóc franczyzodawca. To on powie nam ile osób jest potrzebne do obsługi naszego punktu; jak będzie zorganizowana ich praca; a nawet może użyć swoich kanałów do wystawienia ogłoszenia o pracę, jednak nie zawsze tak się dzieje. Być może sami będziemy musieli zająć się rekrutacją pracowników. Franczyzodawca powinien jednak zapewnić im należyte szkolenie, zwłaszcza, jeśli sami jesteśmy początkujący w danej branży.

7. Rozpocznij promocję i marketing

Ostatnim punktem jest oczywiście promocja naszej franczyzy. Bez względu na to, czy nasza marka jest powszechnie rozpoznawana, czy jest znana tylko specjalistom, powinniśmy obwieścić wszem i wobec, że taki to a taki punkt powstał w mieście. Wydatną pomoc w tym względzie powinniśmy otrzymać od franczyzodawcy, ale możemy również użyć własnych kanałów marketingowych, a w zależności od branży i środków, którymi dysponujemy, dzień otwarcia możemy uczcić promocją lub drobnym eventem.

Uruchomienie własnej franczyzy to długi proces wymagający wiele zaangażowania od początkującego przedsiębiorcy. W tym okresie bezcenna jest pomoc doświadczonych podmiotów i specjalistów w różnych dziedzinach. Nieoceniona może tu być wsparcie doradców biznesowych, którzy pomogą np. ułożyć biznesplan. Przydatna może też być porada prawnika. Jeśli zaś wciąż szukasz swojej franczyzy, sprawdź nasze ogłoszenia w tej materi.


Które oferty teraz przejrzysz?

▸ Interesuje Cię prowadzenie własnej franczyzy? Sprawdź nasze oferty z kategorii szukam franczyzobiorców.
▸ Chciałbyś kupić już działający, gotowy punkt handlowy na bazie franczyzy? Przejrzyj naszą kategorię sprzedam sklep franczyzowy.

W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Możesz samodzielnie zarządzać cookies i dokonać zmiany ustawień w swojej przeglądarce.
Więcej informacji znajdziesz na stronie cookies.