BiznesOferty.pl - Blog

Na naszym blogu poruszamy ciekawe tematy o biznesie od strony praktycznej. Pomagamy rozwijać firmy zarówno w czasach dobrobytu jak i w kryzysie. Zapraszamy do lektury.

Współpraca:
11771
Poszukiwane:
2868
Giełda Hurtowa:
14377
Sprzedam biz.:
2643
Nieruchomości:
3175
Inwestycje:
2349
Data: 25.04.2024
Razem ofert: 37183
Jesteś w: Biznes Oferty.pl / Blog

Jak wejść na rynek Niemiecki?

Niemcy są dla Polski jednym z największych partnerów handlowych. Eksport do tego kraju od dawna stanowi jedną czwartą całego naszego eksportu, a ponad osiemdziesięciomilionowa populacja to ogromny rynek zbytu. Z tego powodu coraz więcej polskich firm postanawia poszerzyć działalność o Niemcy i zdobyć tam nowych klientów na swoje towary.

Jak to zrobić? Czy eksport na zachód musi oznaczać otwieranie oddziałów firmy na terenie Niemiec? Jak eksportować swoje produkty i od czego zacząć?

Rynek niemiecki
Z tego artykułu dowiesz się:
  • od czego zacząć eksport do Niemiec
  • jak znaleźć pośrednika na rynku niemieckim
  • jakie formy działalności mogą być przydatne na początek
  • w jakich urzędach należy zgłosić poszczególne typy działalności

Korzystanie z usług pośrednika w handlu z Niemcami

Najczęściej wybieranym pierwszym krokiem w wejściu na rynek niemiecki jest skorzystanie z usług pośrednika. Jest to z reguły firma niemiecka lub firma polska działająca już na rynku niemieckim. Na tym etapie są dostępne dwie możliwości: firma z naszej branży, która chce poszerzyć swoją ofertę o importowane produkty lub firma utrzymująca się z pośrednictwa oferująca szeroki asortyment towarów.

Każda z tych opcji ma swoje plusy i minusy. Firmy, dla których pośrednictwo jest tylko dodatkową działalnością, mogą liczyć sobie więcej za swoje usługi, do tego dotarcie do nich może być trudniejsze. Pośrednicy „zawodowi” są z reguły tańsi i dużo łatwiej jest ich znaleźć, ale realnie mogą mieć niewiele możliwości, by poświęcić naszemu produktowi odpowiednio dużo czasu. Do tego dochodzi zagadnienie konkurencji. Pośrednik, zwłaszcza utrzymujący się głównie z tej działalności, może potencjalnie oferować swoje usługi zarówno nam, jak i innym firmom z tego samego sektora. Wprawdzie niemieckie prawo zakazuje konkurencji w takich przypadkach, ale praktyka wygląda różnie. Dlatego warto zawczasu rozeznać się w ofercie pośrednika i jeśli to będzie konieczne zawrzeć w umowie odpowiednie klauzule.

Bez względu, na to którego rodzaju pośredników szukasz, możesz ich łatwo znaleźć w internecie. Jeśli szukasz firmy, która chętnie sprzeda Twoje produkty w Niemczech, przejrzyj nasze oferty.

Przedstawicielstwo, pierwszy krok do rejestracji firmy w Niemczech

Kiedy już nawiążemy pierwsze kontakty na terenie Niemiec i pozyskamy odpowiednio dużo odbiorców, to z reguły przychodzi czas na bardziej konkretną obecność za zachodnią granicą. Podstawową formą jest przedstawicielstwo (niem. Repräsentanz). W praktyce może być ono bardzo podobne do pośrednictwa. Różnica polega głównie na tym, że przedstawiciel jest powołany do samodzielnego zawierania umów w imieniu swojej firmy, czego nie można powiedzieć o pośredniku. Przedstawicielstwo nie posiada własnej osobowości prawnej i musi występować pod zarejestrowaną w Polsce nazwą firmy. Tego typu działalności nie zgłaszamy w rejestrze handlowym, ale musi za to być zgłoszona w urzędzie ds. gospodarki (niem. Gewerbeamt) albo urzędzie porządkowym (niem. Ordnungsamt).

Samodzielny oddział – wchodzimy na niemiecki rynek

Następnym krokiem jest otwarcie samodzielnego oddziału (niem. eingetragene Zweigniederlassung). Tego typu działalność jest dużo bardziej autonomiczna niż przedstawicielstwo, ale samodzielny oddział nie jest z punktu widzenia prawa samodzielnym przedsiębiorstwem. Firma musi jednak posiadać własny lokal, majątek, kierownictwo oraz prowadzić własną księgowość. Zaletą jest również to, że samodzielny oddział może zawierać własne umowy (we własnym imieniu), przy czym odpowiedzialność za nie nadal spoczywa na firmie matce. Tego typu jednostka może również pozywać i być pozywana przez osoby trzecie. Samodzielny oddział należy zgłosić zarówno w rejestrze handlowym, jak i w urzędzie ds. gospodarki.

Wejście na rynek niemiecki, które może dać firmie wiele korzyści, stanowi również niemałe wyzwanie. Odmienny język, kultura, nawyki konsumentów mogą stanowić poważne przeszkody w sprzedaży naszych produktów. Dlatego wszelkie nasze działania powinniśmy poprzedzić badaniem rynku, które wykaże, czy nasze wysiłki będą opłacalne. Nie da się jednak ukryć, że współpraca ekonomiczna z Niemcami ma przed sobą obiecujące perspektywy. Z tego powodu warto by każda polska firma podjęła się wejścia na ten przyszłościowy rynek.



Żródła:
https://germany.trade.gov.pl/pl/abc-biznesu/przewodnik/171107,-8-krokow-do-wlasnej-firmy-w-niemczech-na-przykladzie-berlina-.html


Na skróty:

▸ Przejrzyj dostępne ogłoszenia od kontrahentów niemieckich - rynek niemiecki
▸ Aby szybko zacząć działać w Niemczech, możesz kupić spółkę. Tego typu oferty znajdziesz w kategorii Sprzedam spółkę niemiecką
▸ Jeśli chcesz znaleźć przedstawiciela na rynek niemiecki, zobaczy ogłoszenia w kategorii Przedstawicielstwo zagraniczne

W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Możesz samodzielnie zarządzać cookies i dokonać zmiany ustawień w swojej przeglądarce.
Więcej informacji znajdziesz na stronie cookies.